
Kinesisk kunstner med kunst skapt av AI til Ås
Den kinesiske kunstneren og forskeren Yu Zhang kommer til Ås for å vise hvordan kunstnere verden over tar i bruk kunstig intelligens for å skape nye kunstuttrykk.
Som del utstillingen i Kulturhuset i Ås skal Zhang dele erfaringer fra eget forskningsarbeid om temaet og fra egne kunstutstillinger i Asia og Europa. Det er første gang Yu Zhang stiller ut i Norge.
(Les mer under bildene)
Tekst og redigering: Knut Werner Lindeberg Alsén


notMONDRIAN is an interactive installation. The inspiration comes from the famous red, yellow-blue blocks and grid abstract paintings by the Dutch artist Mondrian during the 1930's.

In notMONDRIAN, the artist first breaks the static grid into non-static, followed by the introduction of movement detecting technology, therefore the audience can move different parts of the body to control the positions of the red, yellow or blue blocks on the screen.

- Yu Zhang er invitert for å fortelle hvordan kunstprosjekter kan samspille direkte med publikum for å gi en større opplevelse i utstillingene. Kunstneren er invitert av Kulturskolen i Ås som del av skolens pågående prosjekt kalt Kulturhack.
Vi har invitert Zhang som del av vår utforskning av mulighetene for å skape kunstuttrykk ved hjelp av kunstig intelligens, sammen med profesjonelle kunstnere og unge med slike interesser. Med Zhang ønsker vi å vise hvordan det arbeides med kunstig intelligens på et profesjonelt kunstnerisk nivå,
Kulturhack er støttet av Akershus fylkeskommune.

Programmet med Zu Zhang i Ås
Lørdag 30. mars: 12.00 - 15.00
Åpning av utstilling og foredrag. Kafé Falsen er åpen
Søndag 31. mars 18.30- 20.30
Møte og samtale med kunstneren.
Tirsdag 2. april: 18.00 - 21.00
Utstilling og samtale med kunstneren, som del av Kulturhack-arrangementet
Alle dager i Kulturhuset i Ås

The set of installations, TWO FULL MOON, plays with historical cultural roots of the deep, yet transient connection between human desire and the moon, and reflects it through interactivity back into audience experience.

TWO FULL MOON
The work TWO FULL MOON is rooted in layers of emotion and inherent humanness that intentionally contradicts or even rejects any notion of the Space Age. It is a result of the artist's experimentation with collecting, repurposing and locally grounding data streams of anonymous participation from the site https://twofullmoon.com.

TWO FULL MOON
Three metal sculptures cast the phases of moon - dynamics from a crescent moon (30*30*16cm), to a gibbous moon (30*30*28cm), till a full moon (30*30*17cm). By designing spatial and temporal expressions of textile movements and lighting dynamics through the input from the site (https://twofullmoon.com), the project tries to develop psychedelic interaction and metaphorical communication out of usually material or interface practice. Interactive system (OOSCI) is used to build up connectivity and interactivity flowing through the digital and physical interface.

In this project, the first version of three sculptures was made of wood and modeled a form by Chet. The final three metal sculptures were cast by Ko, at the same time, special thanks need to go to Mathias - his OOSCI system is the foundation of designing the whole interactive experience and his technology support develops and maintains this project from the beginning till the end. The exhibition TWO FULL MOON contains three metal interactive sculptures, one interactive website running on iPad, and eight prints.

YU ZHANG
Yu ZHANG approaches Interactive Art with mixed reality installations and projections, sensor-based interactives and computational arts. She roots her artistic intent in the symbolism of Asian traditions and transforms the artistic unpacking of drama and cultural signifiers into experiences of interactivity and connectivity that ultimately bridge artistic expression and audience experience. Especially interactivity is an indispensable aspect of her work that creates and transcends audience presence into known and perceived aspects of the audience's being. Starting from simple interactives, she constructs layers of different connections between artist, artwork, audience, and the environment to express how far such connectivity can impact and reshape the structure and relations of objects, space, and time within a dynamic audience experience.
AI og interaktiv kunst
Zhang som forsvarte sin PhD i 2017 ved det nederlandske Eindhoven University of Technology, er gjesteforeleser ved flere universiteter i Kina. Hun har en rekke publikasjoner om temaet interaktiv kunst, som er samspillet mellom publikum og kunstverkene. Som aktiv kunstner har Zhangs ved interaktive installasjoner og prosjekteringer utforsket kunst i kombinasjonen med bruk av sensorer, algoritmer, datamaskiner og ulike materialer.
Hennes kunstneriske røtter er godt plassert i asiatisk symbolkunst, der hun forvandler egen tradisjonen om til aktive kunstneriske opplevelser for tilskueren, der de er del av uttrykket.
AI-kunstneren har hatt utstillinger og deltatt på «Art in residence» i Kina, Japan, Nederland, Tyskland, Slovenia og Hellas. Og nå i Norge og Ås. Utstillingen åpner lørdag 30. mars i Kulturhuset i Ås. Lørdag, søndag og tirsdag kveld inviteres alle som er interessert i AI-kunst i å delta på utstilling, foredrag og samtale med Zhang.
Kulturhack
Kulturhack er sammensatt av ulike verksteder for ungdom hvor alle som har lyst, kan leke, lære og skape kunstuttrykk ved bruk av kunstig intelligens (Artificial intelligence - AI). Sammen med profesjonelle kunstnere fra kulturskolen og studenter fra NMBU inviteres det å være med å skape kunst med bruk av AI. Det kreves ingen forkunnskaper for å delta. Kun nysgjerrighet. Utstillingen, foredragene og Kulturhacken på tirsdag er gratis.
